Partnerzy serwisu:
Infrastruktura

Warmińsko-mazurskie: Potrzeba drugiego łącznika na olsztyńskie lotnisko

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

Strunbet
Multiconsult Polska
Aste
Transcomfort
CLIP Group
Euroterminal Sławków
Torhamer
Sultof
Plasser&Theurer
Nokia Solutions&Networks

Data publikacji:
19-06-2025
Ostatnia modyfikacja:
13-06-2025
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
RK

Podziel się ze znajomymi:

INFRASTRUKTURA
Warmińsko-mazurskie: Potrzeba drugiego łącznika na olsztyńskie lotnisko
fot. PKP PLK
Samorząd regionalny mówi o potrzebie budowy drugiego odcinka łączącego linię 35 z przystankiem przy porcie lotniczym Olsztyn-Mazury. Miałby on umożliwiać uruchamianie pociągów w relacjach przelotowych. To z kolei przełożyłoby się na znacznie łatwiejsze projektowanie siatki połączeń.

W połowie czerwca znacznie zwiększona ma zostać liczba pociągów uruchamianych na krótkiej linii kolejowej 747 biegnącej do przystanku Szymany Lotnisko. Dotychczas docierała tam bowiem tylko jedna para kursów w skali tygodnia, a obsługę przylatujących i odlatujących w dni robocze zapewniały wyłącznie autobusy. Nawet po najnowszych zmianach skala przewozów pozostanie jednak stosunkowo niewielka, co ma związek z ograniczonym ruchem lotniczym: przykładowo we wtorki nie będzie ani jednego połączenia kolejowego, bo z portu nie będzie odprawiany ani jeden rejs.

Województwo: Ułożenie optymalnego rozkładu jest bardzo trudne

Tymczasem odcinek do lotniska wybudowano stosunkowo niedawno: został on otwarty w 2016 r. Czy z perspektywy czasu inwestycję należy ocenić jako zasadną? Samorząd wojewódzki, który przekazał PKP Polskim Liniom Kolejowym unijną dotację na ten cel, nie przedstawia jednoznacznej odpowiedzi. Podkreśla jednak, że przedsięwzięcie realizowane w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego na lata 2007-2013 obejmowało także modernizację odcinków linii kolejowych 219 pomiędzy Olsztynem a Szczytnem i 35 od Szczytna do odgałęzienia się łącznika lotniskowego.

– Warto zaznaczyć, że z łącznie ok. 55,9 km zmodernizowanych torów tylko ok. 1,6 km stanowiła łącznica – wskazuje Biuro Prasowe Urzędu Marszałkowskiego Województwa Warmińsko-Mazurskiego. – Nakład finansowy budowy łącznicy był tylko częścią ok. 150-milionowej inwestycji – dodaje. Ocenia także, że ruch został istotnie usprawniony dzięki nowemu Lokalnemu Centrum Sterowania Szczytno, które przejęło zarząd nad opisywanymi liniami.

– Choć infrastruktura technicznie umożliwia sprawny przejazd na lotnisko, również dzięki LCS, to realna dostępność połączeń kolejowych ze względu na jednotorową linię nr 219 i odbywający się tam ruch mieszany (regionalny, dalekobieżny i cargo) nadal pozostaje problemem – przyznaje urząd. Zaznacza, że trudności w opracowaniu optymalnego rozkładu nie dotyczą tylko połączeń lotniskowych. Poprawa oferty w tym zakresie ma być traktowana priorytetowo.

Szansą byłoby utworzenie ciągu linii przelotowych?

Region zwraca uwagę, że znacznym utrudnieniem w planowaniu kursów do przystanku Szymany Lotnisko jest ich niższy priorytet w procesie opracowania rozkładu. W pierwszej kolejności dostęp do infrastruktury jest bowiem przyznawany kursom PKP Intercity. Tymczasem dynamiczne zmiany w siatce połączeń lotniczych wymuszają częste dostosowywanie grafiku kolejowego, co nie zawsze ma okazywać się możliwe.

Służby prasowe marszałka zaznaczają także, że województwo uczestniczy w rozmowach z PKP PLK dotyczących ewentualnej modernizacji linii 35 biegnącej ze Szczytna przez Szymany i Chorzele do Ostrołęki (województwo mazowieckie). UMWWM postuluje ujęcie w jej ramach budowy drugiego łącznika, tym razem prowadzącego na lotnisko od strony Ostrołęki. – Priorytetem jest budowa w przyszłości tzw. linii przelotowej przez terminal lotniska. Z pewnością zwiększy to możliwości dowozowe pasażerów chcących skorzystać z oferty portu. Jesteśmy przekonani, iż kolej stanie się wówczas realną i regularną alternatywą dojazdu synchronizowaną z siatką lotów z dużymi perspektywami na przyszłość – usłyszeliśmy.
Partnerzy działu

Strunbet
Multiconsult Polska
Aste
Transcomfort
CLIP Group
Euroterminal Sławków
Torhamer
Sultof
Plasser&Theurer
Nokia Solutions&Networks

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

Zobacz również:

Łódzkie: Czy ŁKA pojedzie do CPK?

Pasażer

Łódzkie: Czy ŁKA pojedzie do CPK?

Kasper Fiszer 02 czerwca 2025

Stadler dostarczy Flirty dla linii lotniskowej w Sztokholmie

Tabor i technika

Pozostałe z wątku:

Zobacz również:

Łódzkie: Czy ŁKA pojedzie do CPK?

Pasażer

Łódzkie: Czy ŁKA pojedzie do CPK?

Kasper Fiszer 02 czerwca 2025

Stadler dostarczy Flirty dla linii lotniskowej w Sztokholmie

Tabor i technika

Kongresy
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5